Markus Wallgren

bloggar…

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Markus
markuswallgren.se
min plats på nätet.

Om vikande siffror

1 december, 2009 (12:18) | Kyrka och tro, Kyrkoherdeblogg | By: Markus

Jag har inte skrivit så mycket om kyrka på sista tiden. Funderar lite på varför.

Jo, jag tycker att kyrkomötesbeslutet blev för mycket. Och jag hade ingen lust att säga mer om det. Svenska kyrkan tar sin egen väg, och ser sig som föregångare. Många i denna Svenska kyrkan vet inte vart man ska ta vägen. Däribland jag. Så jag ber, lovsjunger, arbetar och firar gudstjänst.

I helgen var det många med i våra gudstjänster här i pastoratet. Guds ord sannerligen i centrum. Dop, nya konfirmander, kyrkvärdsavtackningar, barnens bibel till 5-åringar, tacksägelser, körsång. Och Guds ord till oss om att han har kommit, han kommer och han ska komma. Det grep mig och många andra.

Så kommer måndagen med vikande medlemssiffror. Statistiken på mailen för att förbereda oss för media. De är fina på riks- och stiftsnivå. Och så är det som vi tror. Att det medlemsantalet viker nedåt igen. Ingen analys just nu kanske om varför, men det kan vi nog vänta oss. Alltefter vilken chattering man tillhör. Det är på grund av den ena eller andra gruppen, och hur de beter sig.

Nej, jag tror att det är en ny tid för kyrkan. Det pågår en anpassning till förhållandet mellan gudstjänstfirande församling och medlemssiffran. Det är också där jag börjar söka det spirande och hoppet för kyrkan och evangeliet i vår tid. Jag tror att det som ligger för kyrkan är en fördjupning i Bibelordet och tron, gemenskap kring den uppståndne och levande Jesus Kristus. Det är nu Guds Ande ska få forma om kyrkan.

Detta formas inte av kyrkomöte eller kyrkoordning. Det formas i varje församling som möts till gudstjänst. Vi tänker så lätt på nästa steg, metoden, hur vi ska göra… Men Jesus tar form i sin kyrka nu, i den helige Andes kraft. Och jag tror att det är just genom en levande mässa där ordet och sakramenten är i bruk, där församling kan tillbe Gud, där all vår uppmärksamhet riktas till Jesus. Där kommer Anden och gör allting nytt. Ni vet – det är ju just det som högmässan rymmer i sin ordning. Sedan kan vi göra det med olika uttryck, men jag tror mycket är oss redan givet – om vi litar på det.

Läs t ex SvD, Dagen.

Kommentarer

Kommentar av Simon Wämmerfors
01 december 2009 vid 12:54

Ja, visst finns det hopp! Kanske är det som händer vad som måste hända och kanske borde vi känna tacksamhet för att få leva med kyrkan i en tid som denna.

Allt gott

Kommentar av Anneli
01 december 2009 vid 16:17

Jag lämnade kyrkan efter det senaste kykomötet och dess beslut. Man kan faktiskt inte göra så mycket våld på Guds Ord.

Markus jag hoppas och ber att ni som stannar och kämpar har rätt. Jag vet att det finns många ”stilla i landet” och andra som kämpar, men efter fyrtio år som aktiv så orkade jag inte längre, jag vill fortsätta att lyda Guds Ord. OCH så länge inte den Helige Ande talar om för hela den världsvida kyrkan, Kristi Kropp på jorden, att vi skall strunta i Bibeln så har jag inget hopp för svenska salighetsverket!

Men jag ber för min före detta kyrka och framförallt för församlingen jag tillhörde.

Kommentar av kyrksyster
01 december 2009 vid 19:05

Tidningarna påstår att det är det ekonomiska läget som gör att folk går ur.

Fonus gör reklam för borgerliga begravningar, som ett mer personligt alternativ. Där ryker det sista för många. Många har varit kvar just för att få en begravning. Nu går dom.

Kommentar av Emma J
02 december 2009 vid 8:14

Jo, det är nog i den gudstjänstfirande församlingen vi hittar kyrkans fortsättning. Det är nog riktigt att de medlemmar som inte alls är intresserade går ur – för vi är ju inte intreserade av deras pengar bara, eller?

Nåt nytt är på G. Får se vad det blir…

Kommentar av Teresa
02 december 2009 vid 12:30

Fick nyss veta om att en enorm ansamling av katolska kyrkor ska resa till klimatmötet i Danmark för att stå på barrikaderna och kräva att ledarna sätter de allra fattigaste, de allra minsta och utsatta i första rummet när de ska besluta. Rika länder ska inte tänka så mycket på rätten att köra vräkiga bilar, utan kanske skyldigheten att ge av sitt överflöd… nålsögon och kameler och hur man kommer in i Guds rike, ni vet.

samtidigt sitter Svenska Kyrkan och gaggar om sexualmoral, dag ut och dag in. Sex, sex, sex, inget annat är intressant, sex, sex, sex, inget annat, sex, sex, sex.. (jag får nästan ett Monty Python-ledmotiv i huvudet nu, underbar satir om Svenska Kyrkan: sex, sex, sex, all they think about is sex, sex, sex…whistle, whistle…)

är någon förvånad över att folk lämnar kyrkan? KG- come back Hammar var engagerad i de stora frågorna, Jubilee 2000, etik, moral (inte sexualmoral, han kunde lyfta ögat över skrevet), rättvisa, kristen kärlek och medmänsklighet, förlåtelse- men också KRAV på kristna… KRAV att ifrågasätta det som går emot Hans vilja (obs, pratar om nivåer ovanför skrevet nu igen, känns som man måste påminna),orättvisor. KRAV. vad har DU gjort för dem som lider? Vad har DU gjort för att leva i Hans anda? KRAV.

Den dagen folk känner att kyrkan har något annat på sin agenda än sexfrågor, så kanske de kommer tillbaka.

Kommentar av Teresa
03 december 2009 vid 12:00

tips: lyssna på P1, programmet ”Människor o tro”, sista avsnittet, där pratar de om hur kyrkan måste höja sin röst mot inhumana utvisningsbeslut av flyktingar, och stå upp mot SD och Vellingemoderater och så vidare- det är budskap som kan ge nytt förtroende för kyrkan som en kraft för medmänsklighet och kärlek, och mot egoismen och hatet. Kyrkan måste börja leva som den lär. Tror jag. Men samtidigt kom en rapport om en kristen stiftelse som istället för att förse hemlösa och utsatta kvinnor bostad i sina hus, som stadgarna bestämt, hade gett en högt uppsatt politiker i Sthlm en nyrenoverad femrummare mitt i Södermalm- sånt får folk att misstro kyrkan… kanske städa ur i de egna leden vore en bra idé för kyrkan idag. Kameler och nålsögon, återigen…

Kommentar av Ankjakt
03 december 2009 vid 18:59

Ja, men det är väl bara bra att kyrkan tappar sina oengagerade medlemmar! Vilken organisation vill gå omkring och bli hämmad av en massa medlemmar som inte delar organisationens vision?

Jag har naturligtvis skrivit om det här också: http://ankjakt.wordpress.com/2009/12/01/70-000-farre-svenskkyrkliga/

Kommentar av Anneli H
03 december 2009 vid 19:15

Läste hela inlägget och sen sista stycket flera gånger, till just det stycket känner jag bara en sak
!!!AMEN!!!

Kommentar av Teresa
04 december 2009 vid 11:43

Markus, ställ dig på kyrkbacken och ropa! Ropa att de ska komma och lyssna, att kyrkan ska vakna och att alla kan vara med, att kyrkan inte är en akademisk/filosofisk diskussonsklubb utan gräsrotskraft- Jesus kom med revolution, när får vi se lite den andan igen? En vapenlös revolution, gå UT ur era kafferum och sakristior och ta tag i saker- det skulle locka medlemmarna tillbaka.

”varför skulle man vilja ha kvar de oengagerade medlemmarna?”- jamen, om de inte vill vara så oengagerade då? Om de verkligen vill vara engagerade, men det enda som bjuds är en diskussion om huruvida översättningen av psalm etthundrasjutton eller trehundratjugosju är lite väl gamla i språket, och liknande… se vad Svenska Kyrkan har reducerat sig till- ett klichésamtal i ett avsnitt av filosofiska rummet i P1 (och en storspelare på börser och i pensionsfonder med tvivelaktiga företag osv- DET drog ner kyrkans rykte helt kolossalt, jag har vänner som gick ur kyrkan dagen efter att journalisterna avslöjat kyrkans investeringar i vapenföretag o dylikt, dagen efter! Vad gör era pengaförvaltare idag Markus? Går min medlemspeng till vapenföretag i USA? Om ja- ok, bye bye, så går jag också ur, inte en dag till stannar jag. Ska kolla upp faktiskt.

Ställ dig på kyrkbacken och ropa nu!

Kommentar av Ankjakt
04 december 2009 vid 23:51

Åh! En kyrka som verkligen är filosofiska rummet! Vad fint det vore! Då kanske man skulle gått med igen…

Kommentar av Markus
05 december 2009 vid 0:03

Jahaja. För att koppla åter på vad Teresa skrev en bit här ovan. Det handlar fortfarande inte om sexualmoral. Det handlar om tolkningen av Bibeln. Och det måste kyrkan göra. Att säga att den kan säga vad som helst etc. är ju bara nonsens, så det kan vi hoppa denna gången.

Men när en församling, kyrka, har tilltro till bibelordet, tror att där säger Gud något som gäller idag, och gensvarar i trosbekännelse i ord OCH handling, där händer det. Där blir det på riktigt. Det blir kul. Där finns nog även plats för filosofiska rummet, men det är inte min avdelning riktigt. Därtill är jag inte tillräckligt smart.

Och vad de har för sig med pengarna – kolla det Teresa, det är väl ditt jobb.

Kommentar av Teresa
05 december 2009 vid 15:07

Ok, fint: tolkningen av Bibeln var det alltså… den säger ju en massa kloka saker och inte nonsens…kärlek, medmänsklighet, moral, rätt, fel, vem som ska kasta första stenen, att göra gott, rättvisa, kameler och nålsögon, att stå vapenlös… självklart så finns det andra applikationsområden för dessa rättesnören än bögar (kyrkans MÄN är ju enbart intresserade av MÄN och hur de har sex zzzz)… jamen gå ut och tala om det för de som tvekar över sitt medlemsskap, bara säg det: hörrni, vet ni vad, tro det eller ej, men jag är intresserad av åtminstone en handfull andra saker än hur bögar nuppar. Så, då har du nog fått tillbaka några medlemmar snart.

Katolska kyrkan och en massa andra kyrkor står på barrikaderna i Köpenhamn med sitt radikala rättvisebudskap- wow! Ord OCH handling var det ja. word.

Kommentar av Markus
05 december 2009 vid 23:37

Och framför allt talar Bibeln om frälsningen, hoppet om den nya skapelsen.

Och så funderar jag på att det kanske är så att Katolska kyrkan har en självkar syn på skapelse och ansvar, och låter det ta sig uttryck i t ex Köpenhamn. Det är ju inte på deras agenda med den teologiska grundförändring som Svenska kyrkan har lyckats genomföra.

Kommentar av Teresa
06 december 2009 vid 11:15

ehh… du menar inte på fullaste allvar att du viktar det ena mot det andra? Miljontals människor dör i svält och klimatkatastrofer, fattigdom och sjukdomar orsakade av, ofta, västvärldens galna konsumtionsbegär, och så homosexuellas vilja att gifta sig å andra sidan… snacka om att svälja kameler och sila mygg…

Nädu- de sant troende sitter inte och väljer vad de ska ta sig an enligt vad som får plats på deras ”agenda”, typ att ”ojdå, vi har inte TID just nu för att värna om dem som lider, just nu har vi nämligen en äktenskapsdiskussion på gång…

aldrig att katolska kyrkan skulle välja sådär, var sak har sin tid och det finns tillräckligt många att ta sig an olika delar- jag pratar inte om Ratzinger och hans gubbar, jag pratar om de miljontals katoliker som ägnar sina liv åt att hjälpa behövande, goda katoliker som vet att Gud inte hade menat att de svarta barnen skulle dö som flugor i grymma sjukdomar för att västerländska skepp dumpar sina giftiga sopor längs deras kuster, i översvämningar, på grund av ökenutbredningen, eller på stormiga vatten när de försöker ta sig över Gibraltarsundet… till exempel.

Jesus var superradikal, en vapenlös revolutionär, en aktivist i sandaler- var är hans efterföljare? Var? Well, många är i Kphmn just nu, Halleluja! Det handlar till syvende o sist om global rättvisa lika mycket som miljö -vem dör av västvärldens energislukande konsumtionsmönster? Inte är det vi- det är människorna i den tredje världen.

Svenska Kyrkan är förresten på väg ner till Kphmn också, de har chartrat ett helt tåg för aktivister. Yes! I looooove Weyrud!

Kommentar av Markus
06 december 2009 vid 18:39

Nej, det menar jag inte. Men det hänger ihop, snarare. Allt. Det kan tänkas ha betydelse vilken syn kyrkan har på det ena för hur man i praktiken kommer att agera i det andra.

Kommentar av Teresa
07 december 2009 vid 12:24

Jaha. så om Bibeln av många läses på ett sätt som skiljer sig från ditt i fråga om äktenskapet, så innebär det att dessa kanske läser frågor om andra saker på ett mkt specifikt och, enligt dig, felaktigt sätt också, och agerar efter det. OK.

Men… det skulle ge dig rätt att RATA deras teologiska position i ALLA frågor? Ok, eftersom jag inte håller med om din läsning om Bibeln i fråga om äktenskapet, så ska jag alltså med en sådan logik RATA hela din uppfattning om kristenheten och tro, och anta att den är falsk, du är inte kristen minsann, åh nej, – en sån inställning är föga fruktbar…

Att du och dina åsiktsfränder i äktenskapsfrågan är förbannade på Weyrud så ni nästan går av på mitten, det vet vi, men du kan åtminstone ha storheten att säga att vår ärkebiskop ömmar för de allra minsta, att han inte är rädd för att ta striden med ledarna för de rikaste länderna, företagen, väljarna, überkapitalisterna och egoisterna för att få dem att lyssna på budskapet om allas rätt till värdiga liv. Att han vill visa i handling vad han predikar i ord.

Kan du visa sådan storhet? Att han har chartrat ett helt tåg med kyrkans aktivister, gamla, unga- gör det dig kanske avundsjuk?

Har en känsla av att om jag sade att jag tycker att Weyrud har en fin tröja på sig, så skulle ni gapa om hur ful den är bara för att det är hans. Herregud, du måste väl kunna se skillnad på äktenskapsfrågan och kyrkan OIRFRÅNKOMLIGA uppgift att stötta de som mest behöver, det finns väl frågor för kyrkan som är väsenskiljda från äktenskapsdebatten?

Ska du återkomma till denna enda fråga i precis allt?
Barn svälter ihjäl- jamen äktenskapsfrågan.
Kvinnor våldtas- jamen äktenskapsfrågan.
Kyrkan vill stå upp för icke-våldet- nämen, nu var det ju äktenskapsfrågan.
Kyrkan vill stå upp för en human flyktingpolitk- nämen, hörrnu, nu var det ju äktensapsfrågan.
Svenska Kyrkan vill ha en ny psalmbok- nämen, äktenskapfrågan!

kyrkan tappar medlemmar.

… och världen utanför denna ankdamm är lika grym fortfarande och många är de som sörjer, som lider, som plågas, och måmnga är de som gottar sig i andras olycka. Och några som försöker visa på det goda- som kyrkorna som kommer att stå oå barrikaderna i Kphmn.

(inte Sandahl, han sitter nog den dagen o författar något extra kvinnoföraktande och bögraljerande med lite skoj tvist på som ”knulla i röven!- oh, wow, tänk vad jag roooodnar, tihihi, kan han inte skriva det igen- not)

med såna teologiska profiler så är det verkligen inte konstigt att folk droppar ur kyrkan.

Kommentar av Markus
07 december 2009 vid 13:54

Nej. Svarar jag på det du skriver i inledningen Teresa. Det handlar inte om åsikt så mycket. Det handlar egentligen inte om debatt. Jag kan inte se att ditt sätt att skriva direkt pekar på något eller förtydligar något av värde just nu. Det är inte så polariserat och åsiktsfokuserat som du vill se det som.

Vad är kyrka? Jag tror egentligen att det var det jag skrev om.

Kommentar av Teresa
07 december 2009 vid 14:41

Nå. du skrev om att medlemsantalet sviker, och jag försökte spekulera om en möjlig orsak, men så fick startfältet en liten ingång till att prata äktenskap -again- och så blev det det- again.

Jag är övertygad om att din definition av ”kyrka” har något att göra med detta- again- och tycker att det är en extremt trångsint metod att definiera på. Ok, var oeniga om nåt, men eniga om annat. Enas i alla fall om att kyrkan ska vara mer än en bloggangelägenhet. Du har väl i genomsnitt tre tanter o en katt i din kyrka på söndagar, Weyrud har ett helt tåg fullt med brinnande kristna som vill förändra världen. Ger det en fingervink om vad trötta folk är på en kyrka som bara har ord och gräl och pseudodebatt, men väldigt lite spring i benen?

Vill du ha en diskusson om vad ”kyrka” är- intressant, skriv du ett inlägg om det då!

(kunde inte låta bli om Sandahl, han bara ber om det, skulle inte förvåna mig om han får ett rejält kok stryk en dag, bara för att han är en sån tölp- men jag är förstås pacifist, jag skulle inte försvara det- men oh yes, jag skulle förstå)

Kommentar av Teresa
07 december 2009 vid 14:44

och ja, jag vill gärna veta-kan du ge Weyrud rätt i någonting? obs, jag är inte ironisk, jag frågar på allvar. Kan du säga att han har ett äkta engagemang här, eller är hans syn på äktenskapet i vägen precis hela tiden, även när han står med Bibeln i hand på barrikaderna och talar om Jesus mitt i världshändelsernas centrum? Var skulle ordet annars bättre spridas? Och av vem?

Kommentar av Markus
07 december 2009 vid 15:44

Pacifist?! Du? Inte verbalpacifist i alla fall. ;)

Ja, jag kan ge Wejryd rätt i mycket. Står han och talar om Jesus på barrikaderna, så ger jag honom rätt. Miljöengagemanget ger jag också rätt om det nu spelar någon roll vad jag ger rätt. Det är inte det som det handlar om.

Pesudodebatt är det inte. Det är en teologisk fråga som är grundäggande för kyrkan, som SvK förändrat. Det tar plats. Hade man ändrat det i RomKat kyrkan så hade det tagit plats där också. Men det motsäger givetvis inte engagemanget i allt det lidande som finns i världen.

Kyrka förknippar jag väldigt lite med denna ”fråga”. Den är en del som just nu råkar vara ett tecken på något. Men kyrka är de som tillör Kristus. Och det är, om du läst här tidigare och det har du ju, den människa som vill låta Jesus ta plats i livet som frälsare och förebild. I det ligger även det engagemang du talar om. Och här drar inte jag gränser. Vill du tillbe och ära Gud för den han är och visar sig vara i Ordet och Sakramenten, så är du kyrka.

Kommentar av Teresa
07 december 2009 vid 16:00

och vad i allsindar har detta att göra med hur kyrkan ska komma till bukt med sina sjunkande medlemssiffror?

… Det finns många andra teologiska frågor som är grundläggande för kyrkan, ägna en millisekund åt dem också kanske? Eller kanske tänk lite praktiskt: varför går folket ur Svenska Kyrkan? Och om det ända du då kan komma fram till är ”oj shit, de går ur kyrkan, men jag ska nog ända koncentrera mig på att ta upp äkenskapsfrågan en runda till, för de tre sandahlsarna och gärtnersarna och så hon bruden med alla båtmetaforer som skriver här ibland occ som orkar lyssna och klappa händerna…’ är det din reaktion?

ehh,… ja, du blir nog väldigt ensamt i din kyrka därute. Snart är du alldeles ensam med organisten och liturgin och äktesnkapsfrågan.

jag är abslut pacifist, det enda vapen jag försvarar är ordet. och just nu är jag stolt över att tillhöra Svenska Kyrkan som försvarar de alla mest sårbaras rätt inför världsliga ledare i kphmn alla fall.

Kommentar av Markus
07 december 2009 vid 16:21

Jag tror att det är precis gudstjänst inför Gud som blir gudstjänst för medmänniskan som är kyrkans väg.

Kommentar av Teresa
07 december 2009 vid 16:39

Jag förstår inte – och jag har läst filosofi… hur tror du att kyrkan ska kunna locka tillbaka sina medlemmar, till tron och församlingen? Konkret. Realpolitik, som det skulle heta i politiken, inte visioner. Konkret.

Kommentar av Markus
07 december 2009 vid 17:04

Äh, jag får nog ringa dej… :)

Annars skriver jag mer en annan dag. Denna tråden får väl vara såhär.

Kommentar av Teresa
07 december 2009 vid 22:39

och, for the record, som det heter på populär utrikiska: Kphmns-nötet handlar inte alls om miljö bara, det handlar om rika o fattiga, den rika världen mot den fattiga, om de som dör pga av att vi i den rika världen släpper ut skit osv- det är alltför lätt att säga att ärkebiskopen är lite intresserad av miljöfrågor- han är intresserad av kärnan i kristenheten: allas mänmniskors lika rätt till ett värdigt liv. Om detta handlar Kphmns-mötet. Och också om miljön, och det hänger samman, alltihopa.

Kommentar av Markus
08 december 2009 vid 14:27

Sant, rätt och riktigt. Och viktigt.

Kommentar av Anneli H
08 februari 2010 vid 11:32

Läste hela inlägget och sen sista stycket flera gånger, till just det stycket känner jag bara en sak
!!!AMEN!!!

Skriv en kommentar





blog comments powered by Disqus