Markus Wallgren

bloggar…

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Markus
markuswallgren.se
min plats på nätet.

Frimodig kyrka

9 maj, 2009 (15:00) | Kyrka och tro | By: Markus

Kolla in detta: Listorna till höstens val är klara för Frimodig kyrkas del. Det kan ju bli ett riktigt bra gäng! Igenkännandets glädje på många håll ser jag, inspirerande att så många samlas i detta sammanhang. Gott att se att kyrka är kyrka och politik är politik. Ingen annan agenda som ska samsas med evangeliet, så bör det vara. Det är knepigt nog, men mer fruktbart.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer

Kommentar av Andres
10 maj 2009 vid 7:59

Hej!

Är du medveten om att Frimodig kyrka har en märklig inställning till homosexuella. Numera finns det faktiskt ett riksdagsbeslut på att Svenska Kyrkan ska viga även samkönade par, vilket Frimodig kyrka dock uppenbarligen helt tar avstånd ifrån. Har du någon rimlig förklaring till detta?

/Andres

Kommentar av Markus
10 maj 2009 vid 8:57

Andres, Frimodig kyrka har inte en märklig inställning till homosexuella. Däremot är det sant att Frimodig kyrka inte kommer att verka för att Svenska kyrkan ska viga samkönade relationer i äktenskap. Riksdagsbeslut på att Svenska kyrkan ska viga – det finns inte. Den rimliga förklaringen är att detta är en sådan grundläggande telogisk förändring, att det inte går att driva igenom på detta sättet. För att fatta mig kort.
iXP, Markus

Kommentar av Andres
10 maj 2009 vid 9:24

”Vi tror nämligen att Gud har skapat mänskligheten till kvinna och man med flit; han har tänkt att det ska vara så. Vi har inget mandat utifrån Bibelns ord att jämställa samkönade relationer med äktenskapet mellan man och kvinna och därmed kan vi heller inte erkänna två män eller två kvinnor som gifta.” (Från Frimodig Kyrkas hemsida.)

Tycker du inte att ovanstående åtminstone har en antydan till en något negativ inställning till homosexuella?

I övrigt har du rätt i att kyrkomötet först måste ta ett formellt beslut angående vigsel i kyrkan, men eftersom det redan finns en majoritet för detta inom Svenska Kyrkan så är detta bara en formalitet som saknar praktisk betydelse. Redan idag blir det svårt för nekande präster att arbeta kvar inom Svenska Kyrkan, kyrkomöte eller ej.

Och säg nu inte att det är Bibelns ord som är grunden för Frimodig kyrkas ställningstagande. För om man ska använda Bibelns ord som grund för sina argument, bör man inte heller glömma bort att Bibeln säger att homosexuella ska dödas, och det tycker ni väl ändå inte? Eller får man välja ut de avsnitt som passar för stunden?

Bara några funderingar…

Kommentar av Andres
10 maj 2009 vid 9:35

3 Mos 20:13
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

(tillägg till mitt svar ovan)

Kommentar av Markus
10 maj 2009 vid 15:01

Den syn man har på samkönade äktenskap är en sak. Det handlar om formen för samlivet. Den står fast, och den är bibliskt grundad. Men att ur det säga att det är en negativ inställning till homosexuella? Den slutledningen är inte sann, och brister.

Och om Bibeln. Du kan fortsätta läsa hela Biblen på en gång, och då är det ganska givet att dödsstraff har Gud i Kristus befriat oss ifrån. Men skapelsemönstret som ligger till grund för t ex synen på äktenskapet som förbund och samlivsform för man och kvinna för att föra liv vidare, den består.

iXP, Markus

Kommentar av Simon Wämmerfors
10 maj 2009 vid 22:25

Hej Andres

Det är möjligt att FKs syn på äktenskapet är ”märklig”, men det förutsätter också att man smalnar ner sitt synfält till landet Sverige och till de allra senaste åren. FK har samma syn på homosexualitet och äktenskap som den kristna kyrkan överallt har haft i över tvåtusen år nu. Den är alltså allt annat än extraordinär.

Ang. orden om GT i homosexualitet så är frågan om vad ur t.ex. de judiska renhetslagarna som ska gälla under det nya förbund som Jesus instiftade grundligt bearbetad under 2000 år sedan den kristna kyrkan föddes. Det finns enorma mängder litteratur på ämnet så det är inte svårt att finna svar på hur vi som kristna tänker kring detta. En kort sammanfattning är att ”lagen” som den gavs till judarna har ersatts av ett nytt, bättre förbund, det som fick som fullbordan i Kristi död och uppståndelse. Därför tillämpar vi inte i regel bud som inte bekräftas av NT.

FK menar tillsammans med kyrkan runt om i världen att vårt värde ligger i att vi är skapade och älskade av Gud, oavsett vad vi är, vad vi gör eller vad vi duger till. Och förstås oavsett sexuell läggning.

Allt gott

Kommentar av excelsis
11 maj 2009 vid 7:04

@Andreas: Är ett riksdagsbesluts resultat att man inte får ha andra åsikter?

Kommentar av teresa
11 maj 2009 vid 13:45

Så var vi där igen. Någon annan intressant fråga, förutom den om homosexualitet, som vi ska uppmärksamma ut Frimodigas kyrkas valmanifesto? Har Markus valt att stödja denna grupp enkom utifrån deras inställning till homosexuella och vigslar? Du börjar bli lite karikatyr på dig själv, Markus.

Att säga att religion och kyrka inte är politik, är det dummaste jag hört. När Jesus sade att man skulle älska sin fiende, förlåta sina belackare och vända andra kinden till, så var detta ett djupt politiskt budskap, och det är det fortfarande. När han körde månglarna ut ur templet så var det en politisk handling. Det finns ingen som helst definition av ordet ”politik” som bara hänvisar till det som görs i ett parlament. Kyrkor i hela världen driver djupt politiska budskap, den kristna tron är radikal. och politisk. Jag har inga som helst problem med det.

Och återigen, var försiktigt med att beskriva homosexäktenskapproblematiken som något politiker har bestämt och helt kört över Svenska Kyrkan med- det är inte sant. Det finns MASSOR av medlemmar och ledare i Svenska Kyrkan som är helt och hållet för en sådan ordning. Återigen. Blir så trött. en präst i Svenska Kyrkan borde inte vara så besatt av en enda fråga, det blir skrämmande, kan jag i kyrkobänken lita på att min präst inte är besatt på gränsen till ett lite galet vis? Manisk?

Frimodigas kyrka- vad tycker de om flyktingpolitiken- äör den human och kristen nog? hur ska man få folk att bry sig mer om varandra, genom att till exempel uppmuntra gömmandet av flyktingar eller skapandet av hjälporganisationer? Vad tycker de om ett eventuellt medlemsskap i Nato? kan en kristen tro förlikas med världens krig, när och mot vem ska man ta upp vapen? Tycker de att muslimska Turkiet ska gå med i EU? – osv osv. det är sådana här frågor som vi diskuterar på kristna diskussionsklubbar som jag går på här i utlandet- det verkar som svenska liknande grupper bara har de stora stygga bögarna att prata om. Vilken andlig fattigdom! När till och med präster är så andligt fattiga, ja då kan man ju börja undra vad teologiutbildnignen går ut på. Vill jag bekosta den?

Vi försöker naturligtvis hitta svar utifrån bibliska perspektiv. Till och med Påven uttalar sig om krig med bibeln i hand. inte för att jag gillar honom något vidare, men när han fördömde Irak-kriget, till exempel, så gjorde han det utifrån en kristen mans synpunkt på rätt och fel, om synd och förlåtelse, om rätt och straff- inte ur en politikers synpunkt. Religion och rättesnören är ytterst politiska.

Tråkiga är kanske att Bush använde samma bok till att försvara bombkriget. men det är ju en annan femma.

Ser fram emot att läsa om fler spännande punkter på frimodig kyrkas valmanifest. om de har några. Kanske kan Markus lista exakt vilka punkter han tycker är de mest spännande i gfruppens manifest, alltså förutom homogrejen då. Och så frågan jag inte kan låta bli att ställa: var står de ”frimodiga” i kvinnoprästfrågan?

Kommentar av Markus
12 maj 2009 vid 10:14

teresa:
Nu var det inte jag som tog upp ämnet här.

Läs Frimodig kyrkas valplattform. Där känner jag igen mig på många sätt i hur jag uppfattar att kyrkan ska formas i Svenska kyrkans sammanhang.

Kommentar av teresa
12 maj 2009 vid 12:44

Ok, då tar jag tillbaka, det var andra som startade det vanliga ämnet… – men säg mig, vilka punkter på Frimodigas kyrkas valmanifest tycker du är intressanta och väl värda att rösta på? Kan du lägga ut texten lite om det? Som teolog antar jag att du kan lägga ut texten om andra saker ån homosexuella, jag vore mkt intresserad av vad du gör för analys av valmanifestet. Jag har nu läst manifestet, och jag är mest glad över att de ser det som självklart att som kristen vara flyktingvänlig och humanistisk. det gör dem heder.

Sen att de valt ett så urbota korkat namn på sin rörelse (jösses, och sen förvånas de över att kristna kallas för töntiga och otrendiga, de kunde ju ha valt ett ord som inte var hot typ 1850…”frimodiga”- ojoj, en valmagnet blir det ju inte)

Skulle du gömma flyktingar i din kyrka? Intressant- det är just på den punkten som Sverigedemokraterna går med i kyrkovalet, med tydlig adress till invadnrarfientliga förment kristna; att man ska tvinga kyrkorna att inte upplåta rum åt människor på flykt eller i annan nöd. Sverigedemokraterna har, behöver jag nog inte upplysa er om, bara en sak i huvudet, invandrarhatet, och om de ska ljuga och kalla sig kristna, så gör de det. som sagt, kul att se att Frimodiga tönt-rörelsen (sagt med värme ;:-) ) åtminstone inte viker sig för popultiska strömningar inom kristenheten, att de står upp för de svagaste. Topp!

Kommentar av Markus
12 maj 2009 vid 20:23

@teresa
Frimodig låter bra i mina öron. Lite mer informativt än ”folkpartister i svk” t ex. Tänker på Davids uppmuntran vid överlämnandet av tempelbyggesuppgiften till sonen Salomo: ”Var frimodig och beslutsam, inte rädd och försagd!” Det är en grund för kyrkan. Kyrkan självförståelse av att i och genom helig Ande faktiskt manifestera Jesus. Det är väl rimligen någor att göra frimodigt. Eller vilket ord i skulle ligga mer i tiden, om det skulle vara ett ändamål?

Men när det gäller innehållet, så tycker jag det är en frimodighet och en befrielse att åtminstone försöka ställa sig utanför lojaliteter och ideoloig som en partibeteckning innebär. Det kan väl komma sedan som en del av livet, att man i frågor som gäller samhälle och det gemensamma tar ställning som går in i eller ihop med en politisk övertygelse, men i kyrkan tror jag det är möjligt och mer fruktbart att först söka Herren Jesus. Utan politiska låsningar.

Gudstjänsten är i fokus i FK:s program. Det är på det sättet jag arbetar i församling. Där är centrum och där möts församlingen. Gudstjänsten går in i flera eller alla delar av församlingens liv. Undervisning, diakoni och mission har också med det att göra. Det är ur och i tillbedjan, att vända sig till Gud, som Guds Ande kan få ta plats i våra liv, i församlingen, i gemenskapen. Anden som kommer med nådegåvor, med liv in i sammanhanget. Gudstjänsten i centrum på riktigt alltså.

Och därur givetvis gudstjänst i vardagen. På det sätt du beskriver om förhållandet till flyktningar t ex. Instämmer och öppnar för det givetvis. En av de som är med på listan är ju en präst som är väl känd för att ha just levt så med kyrkan som skydd för flyende. Det är en grunduppgift för kyrkan, och kan bli mer i funktion där Anden manar församlingar till det.

Det är mycket i valplattformen som jag tycker är gott. Jag ser att det är först och främst genomarbetat utifrån en kyrkas uppgifter, och en vetskap och ett förtroende för att Guds ord gäller och är gott. Det präglar hela texten. Grunden är att Jesus är frälsaren. Förhållningssätt till rektrytering av framtida kyrkoanställda, till frivillighet, till vad gemenskap i församling egentligen är, till hur man tror att vägen framåt går. Jag känner igen valplattformen som en beskrivning av det kan kan tänka mig att en församling och kyrka formas ur när det gäller den yttre strukturen. Det tror jag beror på att plattformen är skriven ur ett församlingsLIVsperspektiv. Tydlig utgångspunkt. Jaja, jag tycker den är kanonbra helt enkelt. Den är självklar. Given. Vad kan bli fel? Kryssa Markus, teresa ;)

Kommentar av Mikael
02 juni 2009 vid 21:51

Att vara Fri och Modig är väl inte töntigt. Om det är töntigt är nog hela den kristna tron töntig tex: Rövaren på korset ber Jesus tänka på honom när han kommer i sitt rike. Eller när jag faller ner på mina knän och ber. Synnerligen töntigt eller? Som kristen får man nog vara beredd både på det ena och andra tillmälet.

Skriv en kommentar





blog comments powered by Disqus